راهنمای زندگی در یونان ۲۰۲۴ + هزینه‌ها، معایب و مزایا

همونطور که می‌دانید کشور یونان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و گرفتن اقامت دائم است. هرگاه افراد به فکر گرفتن اقامت کشوری می‌افتند قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان، هزینه‌های زندگی در کشور مورد نظر خواهد بود. یونان یکی از کشورهای قاره اروپا بوده که با توجه به آب و هوای بسیار عالی و جزیره‌ای بودن آن محل بسیار مناسبی برای زندگی و تحصیل است. اما باید به هزینه‌های زندگی در یونان هم توجه کرد در واقع هزینه‌هایی نظیر مواد غذایی، رستوران، مسکن، آب و برق، گاز، هزینه‌های خدمات درمانی، هزینه پوشاک و تحصیل و هزینه‌های حمل و نقل و غیره به درآمد نیاز دارند. اگر شما هم کنجکاو هستید در این زمینه اطلاعات مفیدی به دست آورید و خود را برای زندگی در یونان آماده کنید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

هزینه‌های زندگی در یونان

هزینه‌های زندگی در یونان دسته‌بندی شده و به عوامل مختلفی بستگی دارند. زمانی که از تاثیرگذاری عوامل مختلف بر هزینه‌های زندگی در یونان صحبت می‌شود، منظور این است که اگر شما زندگی در پایتخت یونان یعنی شهر آتن را انتخاب کنید، قطعاً هزینه‌ها نسبت به سکنی گزیدن در حومه شهر بالاتر خواهند بود. شما می‌توانید این مقایسه را به راحتی با کشور خودمان ایران انجام دهید. در واقع زندگی در تهران و منطقه ۱ آن قطعاً هزینه بیشتری نسبت به زندگی در شهرهای حومه تهران و یا ایران دارد. اما با این حال یونان انتخاب مناسبی برای زندگی، تحصیل، ازدواج و حتی کار کردن است؛ از این رو شما می‌توانید با محاسبات سرانگشتی متوجه هزینه‌های کلی زندگی در آتن برای هر نفر شوید و برای گرفتن اقامت و مهاجرت اقدام کنید.

هزینه مواد غذایی و رستوران در یونان

خرید مواد غذایی و رفتن به رستوران‌های یونان از جمله اقداماتی است که همه مهاجران در ابتدای ورود انجام می‌دهند. غذا و خوراک جز عواملی است که هیچکس نمی‌تواند از آن صرف نظر کند یا آن را کنار بگذارد. همه ما انسان‌ها برای زندگی کردن و ادامه حیات به غذا نیاز داریم. از این رو مهم است که برآوردی از قیمت غذا و رستوران‌های یونان داشته باشید. هزینه مواد غذایی در یونان به شرح زیر است:

    انواع مواد غذایی

              مبلغ

شیر یک لیتری

1 الی 5/1 یورو

ماست یک لیتری

1 یورو

کره ۲۲۵ گرمی

2.26 یورو

روغن زیتون یک لیتری

12 تا 18 یورو

نان سفید ۵۰۰ گرمی

8/0 تا 2/1 یورو

برنج سفید یک کیلوگرمی

1.5 تا 3 یورو

۱۲ عدد تخم مرغ

2 تا 5 یورو

پنیر محلی ۵۰۰ گرمی

4 یورو

سینه مرغ یک کیلوگرمی

6.33 یورو

گوشت قرمز یک کیلوگرمی

8 تا 12 یورو

ماهی یک کیلوگرمی

9 یورو

سیب به مقدار یک کیلوگرم

1.7 یورو

موز به مقدار یک کیلوگرم

1.67 یورو

توت فرنگی به مقدار یک کیلوگرم

4.30 یورو

هندوانه یک کیلوگرمی

1 یورو

خیار به مقدار یک کیلوگرم

5/0 یورو

آووکادو به مقدار یک کیلوگرم

5 یورو

لیمو به مقدار یک کیلوگرم

1.38 یورو

گوجه فرنگی به مقدار یک کیلوگرم

1.73 یورو

سیب زمینی به مقدار یک کیلوگرم

0.92 یورو

پیاز به مقدار یک کیلوگرم

0.75 یورو

نوشابه کوکاکولا ۲ لیتری

1.96 یورو

سیگار مارلبرو یک پاکت

4.5 یورو

هزینه‌های رستوران هم متفاوت هستند و به این بستگی دارد که چه غذایی را انتخاب کنید و همچنین غذای مورد نظر برای چند نفر باشد. لیست کاملی از هزینه غذا و رستوران را در جدول زیر تهیه نموده‌ایم که توجه شما را به این جدول جلب می‌کنیم:

غذاهای متنوع در رستوران

             مبلغ

یک وعده غذای معمولی در رستوران ارزان

۱۰ یورو

دو وعده غذا در رستوران متوسط

۳۰ یورو

ساندویچ مک دونالد

۶ یورو

منوی ناهار همراه با نوشیدنی در منطقه تجاری

۱۴ یورو

دو وعده غذا در رستوران محلی

۲۸ یورو

دو وعده غذا در رستوران ایتالیایی همراه با دسر و نوشیدنی

۴۶ یورو

بشقاب بزرگ بال مرغ و سیب زمینی

۹.۹۹ یورو

بال و سینه مرغ سه تکه

۱.۵۰ یورو

بشقاب پاستا با گوشت

۵.۸۰ یورو

انواع ساندویچ

۵ تا ۹ یورو

انواع همبرگر

۳ تا ۵ یورو

پیتزا

۱۵ یورو

کاپوچینو و نوشیدنی‌های گرم

۲.۹ یورو

یک فنجان قهوه

1.40 تا 2.20 یورو

یک بطری کوچک آب نیم لیتری

0.5 یورو

وضعیت قیمت مسکن در یونان

اگر شما هم به فکر خرید خانه در یونان هستید، باید هزینه‌های مختلف خانه‌ها را بدانید. همچنین اگر به دنبال اجاره خانه هستید و بودجه کافی برای خرید را ندارید، باید حتماً از هزینه‌های مختلف آن مطلع شوید. عوامل مختلفی بر روی قیمت اجاره مسکن یا خرید آن تاثیرگذار هستند که این عوامل شامل متراژ خانه و محل آن می‌شود. هرچه مکان خانه به مرکز شهر نزدیک‌تر باشد و دسترس به تمامی امکانات آسان‌باشد، قیمت بیشتری نسبت به مسکن در حاشیه شهر و به دور از امکانات خواهد داشت. همچنین اگر خانه مورد نظر متراژ کمی داشته و کوچک باشد قطعاً هزینه اجاره یا خرید آن نیز کمتر خواهد بود.

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر بین ۴۰۰ تا ۷۵۰ یورو بوده در صورتی که اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر حدوداً بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ یورو خواهد بود. اگر جزو آن دسته از خانواده‌های پر جمعیت به شمار می‌روید و تعداد افراد خانوار شما از سه نفر بیشتر است و به دنبال اجاره آپارتمان با تعداد خواب بیشتر هستید، آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر بین ۱۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو و در حومه شهر بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو است. با توجه به این قیمت‌ها می‌توانید بر اساس بودجه خود اقدام به اجاره نمایید.

هزینه آب، برق، گاز و پوشاک در یونان

همانطور که می‌دانید هر خانه‌ای که اجاره کنید و در آن سکونت گزینید قطعاً مخارجی در پی خواهد داشت که شامل هزینه‌های آب، برق و گاز می‌شود. باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که هزینه‌های آب و برق و گاز بستگی به میزان مصرف شما هم دارد. اگر اهل تفریح و خوشگذرانی باشید یا مشغول به کار در بیرون از منزل هستید، قطعاً زمان کمتری را در خانه سپری می‌کنید و همین موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های کمتری بابت آب و برق و گاز بپردازید. اما طی اطلاعات داده شده هزینه برق در خانواده سه نفره حدوداً ۴۰ یورو در ماه می‌شود. در صورتی که برق، آب و سیستم‌های گرمایشی و خنک کننده مورد استفاده قرار گیرند قطعاً هزینه آنها بیشتر شده و به طور ماهانه چیزی حدود ۱۵۰ یورو خواهد شد.

خرید پوشاک اهمیت بسیار زیادی دارد به خصوص اگر در این سفر یک خانم هم همراهتان باشد هزینه‌های پوشاک بیشتر خواهد شد. در یونان هزینه لباس زنانه حدوداً ۲۵ یورو برآورد می‌شود. شلوار زنانه حدوداً ۴۰ یورو، کفش زنانه ۳۲ یورو و کیف زنانه ۷۴ یورو خواهد شد. لباس‌های مردانه حدوداً ۳۴ یورو، شلوار جین مردانه ۲۳ یورو کیف و کفش مردانه به ترتیب ۳۰ و ۵۹ یورو هزینه در بر خواهد داشت.

مزایا و معایب زندگی در یونان

زندگی در هر کجای دنیا که باشد دارای مزایا و معایبی است که گاهی اوقات معایب آن بیشتر از مزایا و برخی مواقع برعکس است. بستگی دارد زندگی شما در چه شرایط و وضعیتی باشد تا بتوانید معایب آن را تحمل نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. زندگی در یونان هم از دیگر کشورها مستثنا نیست و دارای مزایای منحصر به فردی بوده که شامل آب و هوای خوب و رفاه است؛ البته که معایبی هم به همراه دارد که به شما توصیه می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب توجه کنید.

مزایای زندگی در یونان

یکی از مهمترین مزایای زندگی در یونان نوع غذاهای خوشمزه و لذیذ آن است. در واقع غذاهای یونانی بیشتر حالت گوشتی و کبابی دارند که با ذائقه ما ایرانی‌ها بیشتر جور در می‌آید. نکته دیگر در رابطه با هزینه‌های لازم در کشور یونان است که با توجه به ثباتی که انجام شده هزینه‌های زندگی در کشور یونان نسبت به زندگی در کشورهای اروپایی بسیار مناسب‌تر است. آب و هوای جذاب و دل انگیز یونان باعث شده که افراد در سراسر جهان برای زندگی در جزیره یونان اقدام کنند و اقامت دائم بگیرند. از دیگر مزایای زندگی در یونان می‌توان به امنیت فوق العاده آن اشاره کرد که برای همه ساکنان آن برقرار است. خدمات درمانی در یونان برای همه برقرار بوده و قابل دسترس و امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع یونان از هیچ فناوری و تجهیزات و امکاناتی دچار کمبود و ضعف نیست و در این زمینه بیشترین فراوانی را دارد. در این میان می‌توان به مهمان نوازی و ارتباط راحت و متقابل با مردم یونان اشاره کرد همچنین مناظر تاریخی و طبیعی آن باعث شده تفریحات خوبی برای ساکنین رقم بزند.

معایب زندگی در یونان

یکی از معایب زندگی در یونان هزینه‌های مستقر شدن در مناطق توریستی است؛ یعنی اگر بخواهید در مناطقی زندگی کنید که جزو مناطق توریستی محسوب می‌شود، مانند آتن و حوالی این جزیره قطعاً هزینه‌ها برای شما بیشتر خواهد بود. زبان این کشور کمی سخت بوده و برقرار کردن ارتباط ممکن است در اوایل مهاجرت کاری دشوار به نظر برسد. بازار کار در یونان کمی ضعیف بوده و پیدا کردن کار ممکن است کمی زمانبر باشد، در این میان ممکن است تظاهراتی هم صورت بگیرد که برای شما آزاردهنده باشد. یکی دیگر از معایب زندگی در یونان پرداخت مالیات بالا است.

هزینه خدمات درمانی یونان

در زمینه خدمات درمانی یونان باید این موضوع را بدانید که درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها بسیار زیاد هستند. بنابراین نگرانی از کمبود این موارد وجود ندارد. گذشته از این موضوع هرگاه شما به خدمات درمانی اورژانسی نیاز داشته باشید به صورت کاملاً رایگان ویزیت خواهید شد و ربطی به ایرانی بودن یا نبودنتان ندارد. اما اگر خدمات شما اورژانسی نباشد هزینه‌ها رایگان نیست و باید هزینه‌ای بابت درمان بپردازید. البته می‌توانید در این خصوص با دریافت بیمه‌های خصوصی یا دولتی از پرداخت هرگونه هزینه راحت شوید. اینکه بتوانید خدمات بیمه خصوصی یا دولتی کشور یونان را از آن خود کنید بستگی به بودجه و شغل شما دارد.

بهترین شهر یونان برای زندگی

کشور یونان هم مانند کشورهای دیگر دارای شهرهای بسیار زیادی است که هر یک از آنها مزایای خاص خود را دارند اما اگر بخواهید بهترین شهر یونان برای زندگی را انتخاب کنید پیشنهاد ما شهر آتن یا تسالونیکی است. این شهرها دارای همه امکانات لازم برای درمان و مشاغل فراوان و مجتمع‌های تجاری برای خرید، امکانات تحصیلی و آموزشی، هزینه‌های مناسب و تفریحات و مناظر و جاذبه‌های مختلف برای اوقات فراغت هستند. اکنون می‌توانید هر یک از این شهرها را برای زندگی انتخاب نموده و جهت گرفتن اقامت دائم اقدام کنید و مطمئن باشید که از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.

تجربه زندگی در یونان

افرادی که تجربه زندگی در یونان را داشته‌اند از اقامت و مهاجرت خود رضایت کامل داشته و اقرار کرده‌اند که بهترین زندگی همراه با رفاه و آرامش را تجربه کرده‌اند. هرچند که در کشور یونان هم معایبی وجود دارد، اما قطعاً معایب آن قابل تحمل بوده و مزایای بیشتر آن سبب شده که افراد با مهاجرت در این کشور اقامت گزینند و مستقر شوند. گذشته از این موضوع، دریافت اقامت دائم یونان برای همه متقاضیان کاری ساده و راحت است و نسبت به کشورهای اروپایی دیگر سرعت گرفتن اقامت بیشتر خواهد بود.

درآمد در یونان

از دیگر دغدغه‌های مهم افراد برای زندگی در یونان درآمد آنها است. در واقع بدون وجود درآمد نمی‌توان در یک کشور اروپایی زندگی کرد. به همین خاطر افراد می‌خواهند بدانند که درآمد در یونان به چه صورت است و آیا می‌توان با وجود درآمد به دست آمده در چنین کشوری به زندگی ادامه داد و به رفاه رسید؟ در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت بله. درآمد در یونان متفاوت بوده و بستگی به عوامل خاصی دارد. یکی از این عوامل مربوط به نوع شغلی است که شما دارید. هرچه تخصص و مهارت شما در انجام کارهای مختلف بیشتر باشد، درآمد بیشتری را از آن خود خواهید کرد. این موضوع را نیز باید بدانید که حقوق و درآمد در یونان به یورو محاسبه می‌شود که نسبت به درآمد در ایران بسیار بالا است.

نتیجه‌گیری

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم اکنون دیگر می‌دانید که هزینه زندگی در یونان در بخش‌های مختلف به چه صورت است. شما اکنون اطلاعات کاملی درباره هزینه‌های مواد غذایی و رستوران و مسکن در نقاط مختلف یونان و هزینه‌های آب، برق، گاز و پوشاک و خدمات درمانی و حتی میزان درآمد و حقوق دارید. با وجود این اطلاعات می‌توانید محاسبات خود را انجام داده و پی ببرید که زندگی در کشور یونان چقدر مقرون به صرفه و همراه با رفاه و آرامش خواهد بود. هم اکنون می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اقامت در یونان و هزینه‌های جزئی دیگر با پشتیبانان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط